17 February 2021



Tahukah ibu mainan juga penting untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan bayi.

Pada usia 0-6 bulan, bayi akan mengetahui perkara baru di sekitarnya. Oleh itu, penting untuk menyediakan objek yang merangsang perkembangan deria dan motor bayi seperti suara, sentuhan, rasa, dan pendengaran.

Untuk bayi yang baru lahir berumur sehingga enam bulan, ibu perlu memilih mainan yang berwarna terang, mampu mengeluarkan suara yang lembut, dan mempunyai reka bentuk yang ringkas.

Antara mainan yang bagus untuk bayi ibu:

1. Bouncer dan mainan bergantung.


Bouncer yang dilengkapi dengan mainan gantung berwarna-warni untuk menarik perhatian bayi. Pergerakan bayi ketika berada di bouncer juga akan mengasah kemahiran awalnya, iaitu meraih mainan gantung.





2. Playmat atau play gym

Mainan ini sangat digalakkan oleh pakar perkembangan kanak-kanak untuk bayi berumur antara 1-6 bulan.

Playmat, yang dilengkapi dengan muzik, juga bagus untuk kemampuan kognitif bayi, terutama pada usia 4 bulan ketika dia memahami suara yang biasanya dia dengar.

Bermain di atas tikar juga membantu meningkatkan otot perut si kecil. Di samping itu, di play gym atau playmat, bayi dapat bergerak dengan pantas untuk mengambil sesuatu yang ingin dicapai, pergerakan ini bermanfaat untuk kekuatan otot, leher dan lengan anak.





3. Rattle

Rattle juga merupakan mainan bayi yang disarankan oleh ramai pakar perkembangan kanak-kanak kerana ia baik untuk merangsang pendengaran dan penglihatan bayi.

Pelbagai warna dapat mengasah penglihatan bayi. Suara yang dihasilkan juga menarik perhatian bayi. Rattle mengajarkan konsep sebab dan akibat kepada bayi, seperti ketika rattle diperas atau digoncang untuk menghasilkan suara.

https://chubbybitsy.com/handbells-rattles-soft-toy-animal-baby-rattle-squeaker-bar?search=rattle


4. Soft book

Perkenalkan buku lembut yang dibaut dai kain dan memiliki tekstur yang berbeza pada setiap halamannya. Kemudian ibu boleh bacakan cerita setiap hari sebelum tidur, sekaligus menarik minat anak untuk membaca dari kecil.



5. Teether

Pada dasarnya, bayi suka meneroka mainan dan objek di sekelilingnya dengan pancaindera, termasuk mulut. Mainan ini dapat mengembangkan daya eksplorasi bayi dengan tangan, kaki dan mulut mereka.

Teether juga dapat merawat gusi gatal ketika gigi bayi baru muncul.
https://chubbybitsy.com/3d-silicone-giraffe-chewing-teether?search=teether


6. Cermin yang sesuai untuk bayi

Bayi suka melihat pantulan mereka sendiri di cermin.

Bayi dapat memerhatikan apa sahaja yang ada di badan merka, termasuk ekspresi di wajah mereka sendiri. Cermin berguna untuk memotivasi bayi semasa tummy time. 

Cari cermin yang selamat untuk bayi, dengan tepi yang ditutup dengan kain dan tidak mudah pecah.

Itulah 6 pilihan mainan bayi yang boleh ibu sediakan untuk melatih perkembangan deria dan motor anak. Pastikan mainan diperbuat daripada bahan yang selamat dan tidak membahayakan bayi.

ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates