06 January 2021



Setiap wanita menginginkan tubuh yang ramping dan cantik bukan.Namun ibu sering merasakan bila lepas bersalin dan menyusukan anak badan akan naik kerana kuat makan. Jadi jom kami kongsikan cara tips untuk ibu menyusu tanpa menyusahkan diri dan tanpa kurang susu badan.

1. Jangan terlalu memaksakan diri

Bahagian ini sangat penting iya ibu. Jangan sesekali memaksa diri untuk turun dengan sepantas kilat. Tiada perkara yang boleh berlaku sepantas kilat melainkan sakit. Habiskan pantang sebelum fikir untuk diet.

Ibu mungkin mengambil masa dalam 3 bulan jika ibu ingin menurunkan berat badan. Mula-mula cari rentak dalam peranan ibu sebagai ibu bapa yang sudah mempunyai bayi, supaya badan ibu lebih bersedia untuk menjalani diet.

2. Perhatikan pengambilan pemakanan

Walaupun menyusu dapat membakar lebih banyak kalori daripada biasa, Menyusu juga membuat ibu lebih mudah lapar. Ini akan mempengaruhi keinginan untuk snek.

Snek adalah sesuatu yang baik untuk dilakukan, tetapi ibu harus memperhatikan jenis makanan ringan. Elakkan makanan ringan yang mengandungi kalori tinggi jika ibu tidak mahu berat badan meningkat.

Memilih bijirin, kentang, atau ubi jalar sebagai menu sarapan juga dapat membantu ibu kenyang lebih lama, sehingga kurang rasa hendak makan. Sekiranya ibu ingin snek,ibu boleh memilih buah-buahan atau sayur-sayuran.

3. Makan dengan teratur

Makan mengikut jadual akan mengelakkan ibu makan berlebihan. Yang penting juga adalah tidak tinggalkan sarapan.

Melewatkan sarapan atau jadual makanan lain akan membuatkan ibu makan lebih banyak pada waktu makan seterusnya. Selain itu, makan lewat juga dapat meningkatkan keinginan ibu untuk makan makanan ringan yang tinggi gula dan lemak.

Jadi, pastikan ibu selalu makan mengikut jadual biasa.

4. Minum air dengan cukup

Minum air putih secukupnya bukan hanya baik untuk ibu yang ingin diet. Namun, air putih juga mempunyai banyak faedah yang diperlukan oleh tubuh. Contohnya, dalam pencernaan, peredaran darah, dan pengeluaran susu.

Dengan minum air secukupnya, ibu dapat mengelakkan dehidrasi dan mencegah makan berlebihan yang menyebabkan kenaikan berat badan. Sekurang-kurangnya, ibu perlu minum lapan gelas air sehari.

5. Seimbangkan dengan olahraga

Walaupun ibu sibuk dengan pelbagai aktiviti untuk menjaga anak kecil dan mengemas, luangkan masa untuk bersenam. Tetapi bermula dari senaman ringan, senaman berat seperti gim hanya boleh dilakukan 6 bulan selepas bersalin.

Ini kerana diet dan senaman yang melampau dapat mempengaruhi kemampuan tubuh untuk menghasilkan susu ibu yang sihat. Semasa masih menyusu, ibu boleh memulakan senaman ringan terlebih dahulu.

Sebagai contoh, dengan kardio untuk kesihatan jantung dan paru-paru atau latihan menanggung berat badan untuk membantu menguatkan otot dan tulang.

6. Tidur yang mencukupi

Bila ada anak kecil ini memang susah untuk tidur dengan lena. Kadang-kadang faktor kualiti tidur mempengaruhi proses diet dalam menurunkan berat badan semasa menyusu.

Tidur yang cukup dapat membuat tekanan darah kembali ke tahap normal, mengendurkan otot, meningkatkan bekalan darah ke otot, pernafasan dan degupan jantung juga stabil.

Paling tidak, diperlukan tujuh jam sehari untuk tidur yang mencukupi. Sekiranya ibu tidak cukup tidur pada waktu malam, ibu boleh tidurkan si kecil pada waktu siang. Ini akan membantu badan ibu berehat sehingga dapat berfungsi dengan baik dan kekal sihat.

7. Konsultasi dengan pakar dietitian 

Jika ibu masih menyusukan anak, lebih baik ibu berjumpa dengan pakar dietitian. Dapatkan maklumat yang lebih tepat dan tepat mengenai program diet yang betul semasa menyusu.

Ini adalah antara tips diet yang ibu boleh lakukan. Semoga tips ini bermanfaat pada ibu. Yang paling penting konsisten dan sabar bila berdiet. 


ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates