26 January 2021




Bila ibu baru melahirkan anak ini pastikan akan mendengar cakap-cakap orang sekeliling, namun pasti ibu tertanya-tanya yang mana fakta dan yang mana mitos. Kadang-kadang apa yang cakap oleh ibu lain itu pun dengar dari orang tua-tua. Jadi ada mitos yang perlu ibu ubah.

Antara fakta yang ibu perlu ambil tahu adalah:

Fakta 1 :

Hormon untuk mengeluarkan susu ibu iaitu oksitosin di hasilkan di hipotalamus dan disimpan di dalam posterior pituary gland. Bila ada rangsangan dari hisapan bayi, oksitosin akan dirembeskan. Ianya membantu susu dipancutkan dari tempat simpanannya iaitu alveoli seterusnya melalui saluran (ducts) dan keluar ke puting (niple).




Fakta 2 :

Susu matang ada dua jenis iaitu foremilk dan hindmilk.

Foremilk : 
Susu yang mula-mula keluar semasa menyusu. Ia selalunya kelihatan cair. Mengandungi lebih banyak air, kurang lemak dan karbohidrat yang dapat menghilangkan dahaga bagi bayi. 

Hindmilk : Susu akhir dimana ianya kelihatan agak pekat dan lebih berkrim. Hindmilk mengandungi kalori yang tinggi, kaya dengan lemak, dan ia amat penting untuk tumbesaran bayi. Ianya seperti makanan buat bayi.



Fakta 3 :

Ibu perlu menyusukan bayi dengan satu payudara terlebih dahulu. Biarkan payudara pertama itu benar-benar kosong. Sekiranya bayi tidak mendapat cukup foremilk dan hindmilk kerana ibunya asyik menukar payudara ketika menyusu, bayi akan tidak lena tidur dan kerap meminta susu selang setengah jam atau satu jam.

Fakta 4 :

Foremilk adalah susu yang kurang lemak namun tinggi lactose, karbohidrat, protin dan vitamin. Warnanya boleh jadi sedikit kebiruan. Hindmilk pula tinggi dengan lemak dan dan kalori. Ianya berwarna lebih pekat dengan kuantiti yang sedikit. Hindmilk penting untuk tumbesaran bayi.

Fakta 5 :

Sekiranya bayi tidak mendapat cukup hindmilk dan hanya minum foremilk, bayi boleh mengalami lactose imbalance dan mungkin perutnya merasa tidak selesa (gas in baby). 

Fakta 6 :

Penyusuan yang tidak seimbang dan pengeluaran susu tidak habis boleh menyebabkan susu tersumbat (plugged duct) atau lebih bahaya jika mastitis.

Fakta 7 :

Sekiranya bayi hanya minum foremilk, ia boleh membahayakan usus bayi. Terdapat juga kes yang najisnya berdarah kerana jumlah lactose dalam jumlah yang banyak dan sukar untuk dihadamkan.

Jadi setiap kali ibu menyusukan anak biar anak menghisap satu payudara sehingga terasa kosong. Ianya untuk memastikan bayi menerima susu yang seimbang. 

 




ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates