21 December 2020



Diawal enam bulan pertama kehidupan bayi, dia hanya dapat khasiat dari susu ibu. Susu ibu sangat diperlukan oleh bayi untuk membesar dan berkembang. Oleh itu, pastikan ibu makan makanan sihat sehingga ibu dapat menghasilkan susu ibu yang berkualiti untuk si kecil.

Salah satu makanan yang baik untuk ibu menyusu adalah kacang. Selain menjadi sumber protein, vitamin E dan omega-3 dalam kacang menjadikan pengeluaran susu menjadi lancar. Kacang mengandungi mineral yang baik untuk tubuh, seperti zat besi dan zink. Kalium, folat, dan serat yang terdapat dalam kacang juga memberikan manfaat untuk ibu menyusu.

Antara kacang yang elok untuk ibu makan:

1. Kacang tanah

Kacang tanah banyak dimakan sebagai makanan ringan. Selain sedap, kacang juga memberikan banyak manfaat untuk ibu menyusu, termasuk tingkatkan tenaga agar ibu tidak cepat letih dan baik untuk jantung, saluran pencernaan, dan menurunkan kolesterol.

2. Kacang hijau

Kacang hijau baik untuk ibu yang menyusui kerana rendah lemak tepu dan tidak mengandungi kolesterol jahat, jadi ia baik untuk anda dan bayi anda.

Kandungan protein dalam kacang hijau membantu menghasilkan banyak susu ibu. Lemak tak jenuh dalam kacang hijau boleh mempengaruhi perkembangan dan kecerdasan otak bayi. 

3. Kacang merah

Kacang merah adalah sumber tenaga yang baik untuk ibu menyusu. Kacang ini mengandungi zat besi, zink, kalium, folat dan serat yang baik untuk ibu menyusu.

4. Almond


Kalsium, asid lemak omega-3 dan protein yang terdapat dalam badam dapat meningkatkan hormon laktasi. Satu ons almond mempunyai 16 peratus serat yang baik untuk pencernaan ibu semasa menyusu.

Badam kaya dengan protein dan kalsium yang sihat yang dapat mendorong pertumbuhan bayi dengan berkesan.

5. Kacang gajus


Kacang gajus mengandungi banyak mineral dan vitamin seperti kalsium, zat besi, magnesium, dan vitamin K yang dapat membantu meningkatkan pengeluaran susu.

Anak ibu juga mendapat manfaat yang baik dari kacang gajus, yang membantu perkembangan otak dan sistem saraf bayi.

Walaupun mereka mempunyai banyak faedah untuk ibu dan bayi yang menyusu, kacang juga boleh menyebabkan angin. Oleh itu, ibu harus memerhatikan si kecil setelah makan kacang. Sekiranya bayi ibu kembung perut atau sentiasa kentut, ibu perlu berhenti makan kacang.

Jadi itulah jenis kacang untuk ibu menyusu yang baik untuk dimakan setiap hari. 

ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates