16 November 2020



Keyakinan diri sebenarnya adalah perkara penting untuk anak ketika mereka memasuki alam persekolah dan untuk kehidupan mereka pada masa akan datang. Jadi pernah tak ibu periksa tentang keyakinan anak ibu?

Keyakinan ini juga menunjukkan bahawa anak itu mencintai dirinya sendiri. Mereka mempercayai semua kebolehan dan bakat yang dimilikinya. Sama ada dalam penampilan, cara bercakap, atau ketika bersosial dengan orang lain.

Bila kurang percaya diri berlaku anak akan mudah mengalami tekanan, merasa canggung, dan bahkan sukar untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baru. Ini akan menjadikan anak takut untuk menghadapi seorang diri tanpa ada ibu bapa atau orang yang mereka kenal. 

Sebelum terlambat baik ibu selidik tanda anak kurang keyakinan diri terhadap anak ibu. Antaranya:

1. Pemalu atau sentiasa ingin ditemani bila kemana sahaja

Sememangnya perasaan malu itu bagus buat anak, namun ada tahapnya tertentu. Adakah anak ibu selalu meminta di teman oleh ibu atau adik beradik untuk menemaninya pergi ke suatu tempat? Walaupun tempatnya berdekatan dan anak itu boleh pergi sendiri.

Jika ya, anak ada perasaan kurang percaya diri kerana dia rasa orang sekeliling mereka akan menilai dia dengan cara dia berjalan, berpakaian, atau dia merasa tidak aman jika bertemu dengan orang yang tidak dikenali.

2. Susah untuk membuat keputusan yang mudah

Di samping itu, tanda kurangnya keyakinan juga boleh dilihat dari cara anak membuat keputusan. Walaupun anak masih kecil namun mereka ada rasa untuk memilih perkara yang mereka minat seperti mainan atau makanan. 

Namun bila disuruh memilih anak akan sukar untuk membuat keputusan. Kadang-kadang keputusan yang mudah pun mereka tidak dapat nak buat pilihan. Ini juga adalah kerana kurang keyakinan diri. 

Ibu jangan marah anak tetapi lebih kepada berbincang dengan anak. Suruh anak berani untuk membuat pilihan. Jika dibiarkan anak akan selalu bergantung kepada orang lain.

3. Mudah mempercayai pendapat orang lain tentang kebolehan mereka

Apabila anak tidak mempunyai keyakinan diri yang baik, mereka akan bergantung pada kepercayaan dan kemampuan mereka pada pendapat orang lain. Anak juga akan selalu berusaha untuk menyenangkan orang lain, walaupun ini bertentangan dengan kemampuan mereka.

Contohnya, ketika anak susah mengatakan "tidak" apabila diberi makanan atau mainan yang sebenarnya mereka tidak suka. 

4. Kurang mencintai diri sendiri kerana tekanan yang diberikan oleh orang di sekelilingnya

Seperti yang telah disebutkan sebelum ini, anak yang kurang keyakinan diri juga disebabkan oleh anak yang kurang menyayangi diri sendiri. Ini juga boleh dipengaruhi oleh persekitaran di sekitar anak.

Contohnya, ini mungkin disebabkan oleh banyak tekanan dari ibu dan bapa, keluarga, guru, atau rakan yang mengejek gaya pakaian anak-anak, fizikal anak-anak, cara bercakap, dan sebagainya. Walaupun kanak-kanak harus disokong kerana mereka melakukannya dengan positif.

Cuba mula menghargai anak-anak dari perkara-perkara kecil, seperti pakaian fizikal atau kanak-kanak. 

5. Lebih suka menyendiri daripada bergaul dengan rakan sebaya

Berapa kerap ibu nampak anak ibu menolak pelawaan kawan untuk bermain bersama? Adakah anak itu jenis kanak-kanak yang lebih suka bersendirian atau memilih bermain sendiri ketika rakannya bersama?

Anak yang mempunyai keyakinan diri yang rendah akan memberi kesan kepada kehidupan sosial anak. Oleh itu, anak lebih suka memilih untuk mengasingkan dirinya dari persekitaran sosialnya. Sebenarnya, kemahiran sosial kanak-kanak perlu dilatih sejak usia muda agar mereka mudah menyesuaikan diri.

6. Pendiam dan hanya mendiamkan diri bila dituduh

Kanak-kanak yang kurang percaya diri juga selalu pendiam. Dia memilih untuk mendengarkan orang lain daripada menyatakan pendapatnya. Ini akan memberi kesan buruk apabila terdapat salah faham antara ibu dan anak, anak itu mungkin tidak membela diri kerana takut dianggap salah.

Sekiranya dibiarkan berterusan, tabiat ini boleh memberi kesan kepada kesihatan mental anak. Dia boleh menjadi tertekan di usia muda.

7. Tidak mahu mencuba perkara baru dan suka duduk di zon selesa

Bagi anak yang kurang yakin pada diri sendiri, kegagalan adalah perkara yang menakutkan dan juga halangan bagi mereka untuk terus maju dan mencuba perkara baru. Oleh kerana anak takut gagal, mereka merasa lebih sesuai dengan zon selesa mereka.

Tetapi sayangnya, pada zaman sekolah sekarang anak perlu mencuba hobi baru untuk meneroka potensi dan kemampuan mereka. Supaya anak dapat menentukan  masa depan dengan tepat mengikut potensi atau hobi kegemaran mereka.

Itu adalah tanda anak yang kurang percaya diri. Dalam hal sebegini ibubapa memainkan peranan penting untuk meningkatkan keyakinan diri anak. Anak perlu tahu setiap manusia ada keistimewaan mdan kelemahan masing-masing.  Selalu memberi penghargaan kepada anak bila mereka melakukan sesuatu yang positif dan baik. 










ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates