01 October 2020




Tidak pelik sebenarnya bila anak akan tantarum. Lagipun itu cara mereka untuk meluahkan perasaan mereka. Walau bagaimanapun, mengekspresikan diri dengan mengamuk bukanlah perkara yang baik jika ibu membiarkannya berterusan.

Ada kanak-kanak merasakan bahawa mereka melepaskan emosi dengan cara negatif adalah sesuatu yang tidak salah. Sebenarnya, itu bukan cara yang betul. Oleh itu, adalah sangat penting untuk mengetahui cara menangani anak-anak yang marah sehingga ibu dapat memujuk anak untuk menunjukan emosi dengan cara yang betul. 

Ibu-ibu boleh ikut beberapa tips untuk menghindari anak dari tantrum:

1. Lihat bagaimana ibu bertindak balas terhadap sesuatu yang tidak disenangi

Percayalah ibu apa yang anak lihat perkara itu akan menjadi contoh buat anak. Begitu juga dengan tantrum. 

Jika ibu sering mengamuk , mudah marah dan selalu bertengkar dengan pasangan depan anak ianya juga antara penyebab anak suka tantrum tanpa sebab yang jelas. 

Jadi cara ibu ayah respon terhadap perkara yang tidak disenangi dengan cara yang tenang membuatkan mereka mencontohi dan akan mengurangi kemungkinan mengalami tantrum.

2. Bersikap konsisten dalam menunjukkan emosi

Semuanya bermula daripada ibu ayah. Jadi ibu sangat peting untuk mengawal emosi depan anak-anak. Bila ada anak yang membuatkan ibu marah, terus berbincang dengan anak dengan cara yang baik. 

Contohnya : 'Mama rasa sangat marah bila baju kotor diletakkan merata-rata.Mama boleh merasakan hati Mama sakit sangat'

Lakukan ini secara konsisten. Dengan cara itu mereka dapat belajar mengenal pasti jenis perasaan yang mereka alami, dan bagaimana mengurus emosi mereka sedemikian rupa.

3. Kenalpasti perasaan si kecil 

Banyak perasaan mungkin akan berkecamuk pada anak ketika dia sedang marah. Namun, jika kanak-kanak diajar pelbagai jenis perasaan, mereka dapat bertindak balas dengan cara yang berbeza.

Ibu boleh mencari buku yang membincangkan pelbagai emosi. Selain itu, ibu juga dapat memainkan peranan penting untuk menghilangkan semua emosi yang anak alami. Meneka emosi juga dapat dimainkan dengan cara yang menyeronokkan.

Jangan lupa juga untuk ajar pada si kecil, tidak ada masalah untuk melepaskan semua emosi. Tetapi pastikan untuk melakukannya dengan betul.

4. Emosi ibu juga perlu tenang

Cara terbaik membuat anak tenang secara semulajadi adalah dengan bagi mereka ruang yang tenang.

Maksudnya, jika orang di sekelilingnya dalam keadaan tenang dalam menghadapi emosi yang bergejolak, maka anak mudah mencontohnya. 

Jadi berbalik kepada macam mana ibu bapa menguruskan anak dalam keadaan tantrum. Ibu perlu membaca perasaan anak ketika itu dan memberi respon yang tenang. 

Tarik nafas bersama juga salah satu cara jika anak sedang mengatur emosinya yang membuak-buak.

5. Menjauhkan diri ketika ibu dalam keadaan emosi

Kadang kala ada waktu ibu tak boleh nak bertenang di saat anak tantrum. Cara yang terbaik adalah ibu biarkan dulu anak dan ibu perlu tenangkan diri ibu dahulu. 

Berada dala keadaan tekanan membuatkan ibu menjadi tidak keruan. Jika dipaksa ibu juga akan mengamuk sekali. Jadi si kecil akan ikut mencontohi melepaskan masalah dengan menjerit. 

Jadi tunjukanlah respon yang baik pada anak kecil untuk mengajar mereka menunjukan perasaan dengan lebih positif. 

Helping with Your First Few Steps
Website Chubbybitsy
Shopee Chubbybitsy
Facebook Chubbybitsy
IG Chubbybitsy
Twitter Chubbybitsy
Want to Be My Dropship?
Be MY Affiliate

#chubbybitsy; #dropshipbarangbaby; #dropshipshopee; #dropshiplazada; #onlinebabystore; #onlinebabyshop; #kedaibabyonline; #kedaibabymurah; #kedaibaby #onlinebabystore #kedaibabymurah #breastfeeding #botolsusu #babyfood #confinement #pantang #bukukanakkanak #educationalbook #babycare

ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates