06 October 2020



Setiap ibu memang mengharapkan agar si kecil membesar menjadi anak yang berakhlak baik dari segi perbuatan dan perkataan. Sudah tentu nilai positif tidak akan berlaku jika hanya bergantung kepada pendidikan formal semata-mata. 


Ini adalah harapan semua ibu bapa agar si kecil dapat tumbuh menjadi seseorang yang berakhlak baik melalui kata-kata dan perbuatan.

Sebaliknya, ianya  dapat dilakukan dengan lebih berkesan melalui gaya parenting ibu dan pendekatan bebas terhadap anak kecil ibu, yang memupuk nilai cinta itu sendiri. Jadi bila harus bermula semestinya sejak dari bayi ibu. 

Namun ada ibu sesetengah ibu tidak mahir ajar anak untuk menanam nilai kasih sayang pada diri mereka bukan? Jom kita pelajari kaedah mudah yang boleh diajar pada anak ibu.

1. Ibubapa yang penyayang dan tegas

Keluarga memainkan peranan yang sangat penting dalam perkembangan anak-anak bermula daripada kecil sehingga dewasa terutama dari segi sikap, tingkahlaku, potensi, cara bersosial dan cara untuk berkomunikasi dengan orang lain.

Keibubapaan yang bersikap penyayang dan tegas adalah corak asuhan ibu bapa yang ala demokratik. Ibu bapa mempunyai banyak permintaan supaya melakukan sesuatu atau mencapai sesuatu, namun anak-anak diberi ruang untuk bersuara dan menyatakan pandangan khususnya dalam membuat keputusan keluarga.

Ibu bapa ala demokratik ini mampu memupuk nilai kasih sayang kepada anak. 

2. Selalu memuji

Tidak ada yang lebih menggembirakan daripada mendengar pujian positif dari seseorang, yang selalu menjadi harapan setiap anak kecil. Puji setiap kali perkara baik yang mereka lakukan. Tegur bila perkara kurang menyenangkan.

Ibu pastinya selalu memperhatikan reaksi wajah si kecil ibu, yang sangat gembira setiap kali ibu memujinya, walaupun hanya beberapa kata pendek.

Tanpa Ibu menyedarinya, pujian ini tidak hanya menimbulkan perasaan senang dan perkara baik lain yang memberi kesan positif terhadap keadaan psikologinya.

Menurut American Academy of Pediatrics, yang merupakan agensi kesihatan dalam bidang kanak-kanak, kata-kata positif yang memuji akan mempengaruhi tingkah laku dan tabiat anak-anak kecil dalam bercakap.

3. Buat hubungan fizikal yang dia perlukan

Dalam kajian yang ditulis dalam jurnal Development and Psychopathology, hubungan fizikal memberi kesan positif terhadap DNA anak-anak. Sudah tentu, DNA juga merujuk kepada pembentukan watak dalam bentuk emosi dan sikap atau tindakan.

Atas sebab ini, sangat disarankan agar ibu selalu melakukan hubungan fizikal dengan anak kecil seperti menciumnya, memegang tangannya, memeluknya dan perkara lain seperti itu.

Dengan cara ini anak dapat merasai kasih sayang dari ibu itu terus.




4. Selalu bertanya keadaan anak

Memberi perhatian kepada si kecil boleh menjadi salah satu pilihan terbaik untuk memupuk nilai kasih sayang mereka.

Salah satu bentuk perhatian yang  terbaik  adalah rasa ingin tahu ibu tentang perkara yang dilaluinya dengan bertanya tentang keadaan dan perasaannya.

Ini bukan sahaja membuat si kecil ibu rasa disayangi, tetapi juga mengetahui bahawa sikap mengambil berat terhadap orang lain harus dilakukan secara berinisiatif.

Dia juga akan meniru tingkah laku ibu agar peka dengan keadaan orang dan ingin membina hubungan antara satu sama lain dengan rasa simpati dan empati.
 

5. Memberi sokongan 

Kata-kata positif sangat baik untuk proses pembesaran dan perkembangan anak kecil ibu. Namun ibu harus tahu bukan sekadar memberi pujian sahaja tetapi juga sokongan terhadap anak. 

6. Menjadi contoh yang tepat dalam memberi tindak balas

Ibubapa adalah role model buat anak terutama sekali ibu. Jadi setiap apa yang ibu lakukan mereka akan sentiasa memerhati. Jadi berjaga-jaga setiap apa respon ibu terhadap anak. 

Setiap respon ibu sangat penting seperti meminta maaf, mengucapkan terima kasih dan meminta pertolongan setiap kali ibu memerlukan sesuatu.

Ini asas untuk membina sikap penyayang. Meminta maaf dan mengucapkan kata "tolong" mewakili kerendahan hati, dan mengucapkan terima kasih mewakili sikap terima kasih. Segala-galanya menjadi bentuk sikap penyayang.

7. Pengawasan dalam sosial media

Ia zaman sekarang anak-anak memang tidak lari dengan sosial media, jadi pastikan ibu mengawal setiap apa yang anak tengok. 


ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates