24 September 2020




ahli keluarga jika ada masa untuk berkumpul pasti mahu mendukung bayi yang baru lahir. Tetapi selalunya si kecil ibu tidak memberi kerjasama ketika dibawa oleh orang baru dikenali, termasuk nenek dan datuknya. Bayi akan menangis apabila mereka takut dibawa oleh orang asing selain ibu bapa mereka.

Ibu tidak perlu panik dan marah kerana keadaan ini adalah perkara biasa yang berlaku pada bayi. Bayi berasa takut biasanya disebabkan oleh kehadiran orang asing dan persekitaran yang tidak dikenali. Anak kecil ibu juga akan merasa takut ketika dia jauh dari ibu mereka.

Jom bantu anak kecil ibu untuk tidak takut kepada orang asing. Ibu boleh cuba tips di bawah supaya bayi tidak mudah takut kepada orang asing:

1. Terima ketakutan bayi.

Ketakutan terhadap orang yang tidak dikenali biasanya berlaku ketika bayi berusia lebih dari enam tahun. Masa ni bayi  mula dapat membezakan wajah orang yang paling dekat dengannya. Ketakutan ini adalah tindak balas terhadap emosinya yang tidak mengenali orang asing.

Apabila bayi menangis kerana takut, Ibu jangan sesekali memarahi bayi ibu. Ibu hanya perlu menerima ketakutannya. Biarkan bayi melepaskan emosi mereka terlebih dahulu sementara Ibu perlahan-lahan memperkenalkan siapa orang asing itu.Sama juga situasi jika Ibu baru mengenali seseorang Ibu akan berasa tidak selesa untuk terus mendekatinya.

Ibu boleh memperkenalkan orang yang tidak dikenali sebagai orang yang baik atau sebahagian daripada keluarga. Bayi dapat menerima orang asing ini ketika Ibu terus memperkenalkannya.




2. Tenangkan bayi

Ketika anak merengek dan menangis walaupun Ibu telah mengenalkan siapa orang asing tersebut, maka Ibu boleh terus memeluk anak untuk mereka lebih tenang. Tenangkan bayi agar dia merasa aman dan nyaman. Ibu juga boleh mengalihkan ketakutannya dengan memberikan mainan kesukaan atau mengajak ke luar ruangan. 

3. Jangan memaksa bayi untuk menerima orang asing

Bila ada yang mendukung bayi dan bayi menangis ketakutan seeloknya ibu perlu mengambil anak itu terlebih dahulu, jangan dibiarkan secara paksa. Ianya akan membuatkan mereka lebih takut. 

Seeloknya sebelum sesiapa ingin mendukung kenalkan siapa yang akan mendukung mereka namun apabila meraka masih menangis ibu perlu ambil bayi ibu dan tenangkan mereka. Anak kecil kadang mereka tidak akan boleh terus menerima sesuatu itu namun ibu boleh tetap bercerita pada anak siapa orang asing itu.

4. Memperkenalkan orang baru dengan lebih kerap

Petua lain adalah untuk memperkenalkan orang baru kepada si kecil ibu lebih kerap. Biarkan dia sering menghadapi orang lain.

Apabila ibu bertemu dengan orang lain, ibu dapat memperkenalkan orang yang menyambut mereka satu persatu. Ini dapat membuatkan bayi ibu biasa berinteraksi dengan orang baru tetapi masih merasa selamat di sekitar ibu

5. Bersabar

Perkara yang paling penting untuk mengajar bayi berinteraksi dengan orang asing adalah bersabar. Ibu perlu ingat bahawa keadaan psikologi setiap bayi adalah berbeza, sehingga sebilangan bayi mudah dikenali dengan orang yang tidak dikenali atau sebaliknya.

Tidak dapat dinafikan bahawa bayi memerlukan masa lebih lama untuk berinteraksi dengan orang asing. Sekiranya ibu terus membiasakannya secara konsisten, maka bayi akan merasa selesa dengan sendirinya tanpa paksaan.

Itulah beberapa petua agar bayi tidak mudah takut kepada orang yang tidak dikenali. Bayi yang mempunyai ketakutan yang tinggi ketika bertemu dengan orang yang tidak dikenali boleh menyebabkan kegelisahan akut ketika mereka mula bersekolah. Oleh itu, ibu boleh mula mengenali si kecil dan berinteraksi dengan orang asing tanpa merasa takut.

Helping with Your First Few Steps
Website Chubbybitsy
Shopee Chubbybitsy
Facebook Chubbybitsy
IG Chubbybitsy
Twitter Chubbybitsy
Want to Be My Dropship?
Be MY Affiliate

#chubbybitsy; #dropshipbarangbaby; #dropshipshopee; #dropshiplazada; #onlinebabystore; #onlinebabyshop; #kedaibabyonline; #kedaibabymurah; #kedaibaby #onlinebabystore #kedaibabymurah #breastfeeding #botolsusu #babyfood #confinement #pantang #bukukanakkanak #educationalbook #babycare

ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates