04 September 2020




Mengajar bayi ibu mengunakan kad imbas adalah salah satu permainan. Sebagai ibu bapa, jadikan saat membaca kad imbas adalah waktu yang menyeronokkan buat bayi ibu.Jangan sesekali memberi tekanan kepada bayi kita untuk membaca.

Kad imbas ini juga adalah waktu bayi dan ibu bermain. Pastikan ajar bayi ibu kad imbas di saat keadaan bayi dalam keadaan tenang. Bukan dalam keadaan marah,lapar dan mengantuk. Setiap sesi kad imbas hanya mengambil masa 30 saat atau kurang.Iye ibu hanya 30 saat sahaja tak perlu sampai 3 jam. 

Ibu juga mesti konsisten dan menunjukkan kad tiga kali sehari setiap hari. Pastikan ibu ingat apakah kad terakhir sebelum ibu berehat. Sebaiknya perkataan ditulis dengan fon hitam atau merah. Tulisan juga mesti cukup besar agar bayi dapat dilihat dengan mudah.

ABC Learning Cards for Toddlers - Montessori Learning Gift – Vanda Baby

Ibu boleh bermula dengan 5 kad huruf. Pegang kad sehingga bayi dapat melihatnya dan menyebut perkataan dengan jelas. Balik dengan cepat ke kad seterusnya. Semakin cepat anda dapat membalik kad, bayi anda akan menjadi lebih fokus. Perlu beberapa saat untuk bayi menangkap kad dan sebutan. Jangan berlengah pada setiap kad sebab mungkin ibu akan kehilangan perhatian bayi. Sekiranya ibu nak menunjukkan kepada bayi gambar huruf yang ibu ajar, tidak mengapa menghabiskan lebih banyak masa untuk membincangkannya. 

Anda boleh menyesuaikan jumlah huruf setiap set berdasarkan minat bayi ibu. Sebilangan bayi akan melihat 1 atau 2 kad setiap sesi. Yang lain akan mengambil 10 - 20 kad. Ibu perlu berhenti sebelum bayi bosan dengan permainan kad imbas. Lebih teruk lagi bila bayi hilang rasa keseronokan dalam bermain kad imbas. 

Helping with Your First Few Steps
Website Chubbybitsy
Shopee Chubbybitsy
Facebook Chubbybitsy
IG Chubbybitsy
Twitter Chubbybitsy
Want to Be My Dropship?
Be MY Affiliate

#chubbybitsy; #dropshipbarangbaby; #dropshipshopee; #dropshiplazada; #onlinebabystore; #onlinebabyshop; #kedaibabyonline; #kedaibabymurah; #kedaibaby #onlinebabystore #kedaibabymurah #breastfeeding #botolsusu #babyfood #confinement #pantang #bukukanakkanak #educationalbook #babycare

ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates