25 September 2020




Pada usia enam bulan ke atas, keperluan pemakanan bayi ibu bukan hanya berasal dari susu ibu. Oleh kerana itu, kanak-kanak memerlukan menu makanan pelengkap untuk pertumbuhan dan perkembangan mereka.

Salah satu nutrien yang diperlukan oleh anak-anak dalam proses pertumbuhan dan perkembangannya adalah lemak, terutama asid lemak omega-3, yang sangat penting untuk perkembangan otak bayi. Jadi, salah sekiranya ibu menganggap bayi ibu tidak boleh makan lemak. Pengambilan lemak juga dapat meningkatkan berat badan si kecil anda.

Ada beberapa cadangan lemak untuk makanan pelengkap bayi yang boleh menjadi pilihan ibu antaranya:

1. Avocado

Pada usia kira-kira enam bulan, ibu boleh memberi anak kecil sedikit avocado sebagai lemak untuk makanan pelengkap.

Avocado mengandungi sumber lemak sihat untuk jantung, jadi ianya baik untuk pertumbuhan si kecil ibu hingga dewasa. Separuh dari avocado mengandungi kira-kira 15 gram lemak makanan.

Ibu boleh menjadikan puri avocado sebagai makanan ringan untuk si kecil ibu.




2. Keju

Keju adalah salah satu produk tenusu yang boleh dijadikan sumber pengambilan lemak dalam makanan pejal. Walau bagaimanapun, pastikan ibu hanya memilih keju yang berasal dari susu pasteur, seperti keju cheddar. Satu lapisan keju cheddar (21 gram) menyediakan kira-kira tujuh gram pengambilan lemak.

Rasa keju yang enak juga dapat menambah rasa makanan pelengkap, jadi anak ibu pasti mengemarkannya.




3. Yoghurt 

Yogurt adalah pengambilan lemak tinggi yang sangat baik untuk makanan pelengkap bagi bayi yang berumur lebih dari enam bulan. Elakkan jenis yogurt dengan tuntutan lemak rendah untuk si kecil ibu.

Selain menjadi sumber lemak, yogurt juga mengandung prebiotik yang baik untuk menjaga kesihatan pencernaan si kecil. Lebih-lebih lagi, pada masa awal pengenalan makanan pepejal, bayi sering mengalami masalah pencernaan. Menyediakan yogurt dapat mengelakkan masalah ini.




4. Minyak Zaitun

Minyak zaitun atau lebih dipanggil olive oil boleh menjadi sumber nutrien dan lemak sihat untuk makanan pelengkap bayi.

Ini kerana kandungan asid lemak sumber sihat tunggal dalam minyak zaitun dapat membantu menjaga kesihatan dan prestasi pankreas dan jantung. Ibu harus menambah tidak lebih dari 1/4 sudu teh untuk setiap 2 ons makanan pejal.




5. Unsalted butter

Butter tanpa garam juga termasuk dalam kategori sumber lemak. Berhati-hatilah juga untuk si kecil ibu yang alah pada susu lembu, kerana unsalted butter juga mengandungi susu lembu. Ibu perlu menyimpannya di dalam peti sejuk agar kualitinya terjaga.

Jadi ini antara sumber lemak yang disyorkan untuk masuk dalam menu makanan pejal bayi agar keperluan pemakanan mereka dapat dipenuhi. Harap maklumat yang disampaikan bermanfaat buat ibu-ibu diluar sana. 



ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates