24 August 2020

Ini adalah 5 petua keibubapaan yang sihat untuk membantu ibu mencapai matlamat keibubapaan secara positif. Walaupun keibubapaan lebih berbeza daripada hanya menggunakan petua ini, namun jika ibu memasukkan petua ini secara konsisten ke dalam keluarga, ibu dapat memberikan persekitaran yang sihat, memberangsangkan, dan selamat untuk anak-anak.




Memberi galakan untuk anak.
Ini adalah salah satu prinsip terpenting yang dapat ibu terapkan dalam strategi keibubapaan. Dengan mendorong dan mengasuh anak-anak, mereka memupuk rasa diri, kepentingan mereka di dunia, dan rasa dihargai. Di sinilah harga diri dan keyakinan diri berkembangkan. Pada asasnya, luangkan masa yang berkualiti dengan anak-anak ibu dengan belajar siapa mereka, bagaimana mereka berfikir, dan tunjukkan kepada mereka bahawa kita menghargai mereka melalui cinta dan kasih sayang.

Ada pembatasan
Batasan adalah peraturan dan batasan dalam rumah tangga. Ajar anak untuk berbicara dengan baik antara satu sama lain, mendorong untuk berkongsi, dan memberi inspirasi kepada mereka untuk selalu mengatakan yang sebenarnya. Ini adalah nilai yang ibu mahukan anak anda pelajari. Sekiranya ibu mengajar dan mendorong anak untuk menghormati orang lain maka mereka akan menghormati. Sebilangan besar kanak-kanak tidak hanya bangun satu hari dan memahami konsep hormat. Itulah tugas kita sebagai ibu bapa untuk mengajar mereka. Oleh itu, jika ibu percaya dengan hormat bermaksud berbicara antara satu sama lain maka itu adalah batasan yang ibu masukkan dalam rumah. Setiap kali ibu memerhatikan anak anda berkongsi mainannya atau bercakap dengan baik, katakan kepada mereka “Wow Zayyan, bagus bercakap sopan dengan Sofia! Bagus!"

Tetapkan Rutin
Setiap hari dalam hidup kita akan melakukan perkara rutin. Perkara rutin adalah cara terbaik untuk mendorong anak melakukan tugas-tugas tertentu yang perlu diselesaikan pada waktu-waktu tertentu dalam sehari. Rutin harian seperti makan sarapan pagi, berpakaian, menggosok gigi, dan mengemas beg sekolah adalah tugas yang sesuai dengan usia. Apabila kanak-kanak semakin tua, tambahkan tugas dan tugas yang sesuai dengan rutin harian mereka. Pastikan apa yang ibu harapkan untuk dilakukan oleh anak sesuai dengan tahap usia dan kemahiran mereka jika tidak, ibu akan merasa sukar untuk menjalani beberapa rutin dan tugas.

Memberi ganjaran dan akibat
Ibu boleh mengunakan ganjaran untuk meyakinkan anak-anak yang ibu bangga dengan keputusan dan pilihannya. Begitu juga, nyatakan keprihatinan dan akibat untuk pilihan yang buruk. Untuk anak yang lebih muda, gunakan carta ganjaran agar anak-anak dapat melihat pencapaiannya. Pertimbangkan pilihan, apakah ganjaran yang akan diterima jika menyelesaikan tugas dengan baik.

Magnetic reward chart for kids to use at home - Laughing Kids Learn

Pastikan ianya menyeronokkan.
Akhirnya, elemen terpenting dalam semua keibubapaan positif adalah menjadikannya menyeronokkan. Luangkan masa bersama keluarga, bermain permainan papan, pergi ke taman, berkelah, atau ketawa bersama. Keibubapaan adalah pekerjaan sepenuh masa dan seringkali kita sibuk dengan kehidupan seharian sehingga kita lupa bahawa ia adalah bersenang-senang BERSAMA. Oleh itu, rancangkan aktiviti yang menyeronokkan dengan anak-anak, tanyakan kepada mereka apakah idea keseronokan mereka, dan cuba jangan terlalu fokus pada harapan ibu, dan mulailah menumpukan perhatian pada apa yang dapat ibu lakukan hari ini untuk membuat anda dan anak-anak anda bahagia.

Helping with Your First Few Steps
Website Chubbybitsy
Shopee Chubbybitsy
Facebook Chubbybitsy
IG Chubbybitsy
Twitter Chubbybitsy
Want to Be My Dropship?
Be MY Affiliate

#chubbybitsy; #dropshipbarangbaby; #dropshipshopee; #dropshiplazada; #onlinebabystore; #onlinebabyshop; #kedaibabyonline; #kedaibabymurah; #kedaibaby #onlinebabystore #kedaibabymurah #breastfeeding #botolsusu #babyfood #confinement #pantang #bukukanakkanak #educationalbook #babycare


ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates