07 July 2020



Memasuki usia 6 bulan, bayi akan menunjukkan pelbagai perkembangan penting dalam hidupnya.Bayi juga akan menunjukkan pelbagai kemahiran baru yang mungkin mengejutkan ibu bapa mereka.

Bila bayi sudah masuk umur 6 bulan ibu mula akan excited sebab bayi dah boleh diperkenalkan dengan makanan pejal.

Pada usia 6 bulan, berat badan bayi meningkat kira-kira 0.5 kg, dan tinggi badan meningkat 1.2 cm sebulan. Kenaikan ini sememangnya lebih kecil daripada bulan-bulan sebelumnya. Namun, pada usia ini bayi menunjukkan pelbagai kemahiran baru yang sebelumnya tidak dia miliki. Pelbagai kemahiran ditunjukkan dalam perkembangan bayi 6 bulan, termasuk:


  • Boleh duduk sendiri


Pada usia ini, bayi boleh mula duduk sendiri. Pada mulanya, bayi akan menyokong badan dengan tangannya sendiri, tetapi perlahan-lahan dia akan mengangkat tangannya dan duduk tanpa sokongan.

Semasa berada di perutnya, bayi juga boleh bergerak ke depan atau ke belakang. Ini adalah langkah pertama agar bayi dapat merangkak kemudian. Selain itu, bayi juga dapat berlutut sambil menggoyangkan badan mereka.


  • Berbual pandai

Bayi lebih pandai berceloteh dengan mengulang suku kata, seperti ba ba, ma ma, ga ga. Mereka juga dapat menambahkan satu atau dua suku kata lain untuk mengeluarkan bunyi yang lebih kompleks.

Di samping itu, anak ibu juga dapat mengeluarkan suara yang berkaitan dengan emosinya, seperti suara gembira atau marah yang akan terdengar berbeza.

Semasa ibu bercakap dengannya, bayi juga akan bertindak balas dengan tersenyum, ketawa, dan berceloteh.Ibu boleh baca buku cerita setiap malam untuk membantunya belajar bahasa.


  • Pindahkan sesuatu objek dengan mudah

Bayi dapat menggerakkan objek, seperti mainan dari satu tangan ke tangan yang lain dengan mudah. Tangan bayi cukup aktif untuk bergerak sehingga boleh memainkan mainan yang ibu telah berikan.

Cara Tepat Merawat Mainan Bayi 7 Bulan

  • Mengenali objek dan orang sekeliling

Pada usia ini, bayi dapat mengenali pelbagai perkara dan orang di sekelilingnya dengan baik. Bayi berasa selesa, gembira, dan biasa dengan keluarga dan mainan.

Walau bagaimanapun, bayi akan menunjukkan tanda-tanda ketakutan, seperti menangis dan tegang ketika didekati oleh orang yang tidak dikenali atau ketika berada dalam situasi baru.


  • Penglihatan yang lebih baik

Pada usia 6 bulan, penglihatan bayi menjadi lebih baik dan hampir sempurna. Bayi juga dapat melihat di seberang bilik dengan jelas kerana penglihatannya menghampiri orang dewasa. Mata bayi juga umumnya berubah warna menjadi lebih terang daripada ketika dia dilahirkan.


  • Boleh diberi makanan pejal

Ibu boleh mula memperkenalkan makanan pejal dalam bentuk makanan pelengkap kepada bayi berusia 6 bulan. Mulakan dengan bijirin kaya zat besi, dan campurkan dengan susu ibu atau formula. Apabila bayi menyesuaikan diri dengan makanan pejal, juga memperkenalkan buah-buahan dan sayur-sayuran.

Ibu boleh meminta doktor atau mencari pelbagai rujukan mengenai makanan pejal bayi. Jangan lupa, setiap kali ibu memperkenalkan makanan baru kepada bayi, tunggu beberapa hari untuk menentukan sama ada bayi itu alah atau tidak. Sekiranya bayi tidak menyukai makanan baru, tunggu beberapa hari dan cuba lagi.


  • Tidur lena sepanjang malam

Pada usia 6 bulan, bayi dapat tidur sepanjang malam dan tidur dua atau tiga kali pada siang hari. Sekiranya anak ibu tidak tidur sepanjang malam, keadaannya mungkin disebabkan oleh jadual atau keperluan tidur yang berbeza. Selain itu, pertumbuhan, pertumbuhan gigi, atau jangkitan juga dapat mengganggu tidur bayi pada waktu malam.

Pada usia 6 bulan, banyak bayi juga mula berguling dari depan ke belakang sehingga mereka harus mendapat perhatian lebih dari ibu bapa. Jadi jangan biarkan bayi tanpa pengawasan atau sebarang pelindungan.


  • Tumbuh gigi

Pada usia 6 bulan, gigi pertama bayi biasanya tumbuh. Walau bagaimanapun, setiap bayi boleh berbeza, jadi jangan risau jika gigi bayi ibu belum tumbuh. Apabila gigi bayi tumbuh, mereka mungkin merengek kerana terasa sesuatu yang berbeza di dalam mulut mereka.

Sementara itu, ada beberapa masalah dalam perkembangan bayi 6 bulan. Oleh itu, berjumpa doktor jika bayi berusia 6 bulan mempunyai keadaan berikut:


  • Tidak berminat dengan perkara di sekelilingnya
  • Tidak memberi respons kepada orang yang dia kenal
  • Kelihatan tidak mengenali ibu bapa
  • Tidak bercakap atau mengeluarkan suara
  • Tidak sampai ke objek yang berdekatan
  • Tidak membuat hubungan mata.

Sentiasa perhatikan apa sahaja yang berlaku pada bayi. Sekiranya ibu merasakan kemajuan bayi lambat atau ketinggalan pada usia bayi, ibu harus berjumpa doktor.

ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates