07 July 2020

Pada usia 5 bulan, berat badan bayi biasanya dua kali ganda daripada berat kelahirannya. Setiap bayi tidak mengalami perkembangan yang sama, tetapi bulan ini, rata-rata bayi 5 bulan akan menambah berat badan 1-2 kg dan tingginya 2 cm.

Namun bayi yang dilahirkan pramatang dan bayi dengan kurang upaya mungkin memerlukan masa lebih lama untuk menambah berat badan.

Dalam perkembangan bayi 5 bulan, akan ada pelbagai perkara baru yang mungkin berlaku termasuk:

Duduk tegak

Bayi berusia 5 bulan boleh duduk tegak. Beberapa bayi mungkin masih perlu disokong dengan bantal atau sokongan lain, tetapi beberapa bayi boleh duduk tanpa penahan selama beberapa saat.

Dalam membantu bayi duduk, panjangkan kedua kaki ke hadapan. Ini akan membantu keseimbangan bayi ketika duduk, dan mengurangkan risiko jatuh. Semasa bayi dalam keadaan duduk, letakkan mainan di hadapannya untuk bermain. Kelilingi bayi dengan bantal untuk melindunginya jika dia jatuh.

Melakukan masa meniarap juga akan membantu bayi menguatkan otot lehernya dan mengembangkan kawalan kepala yang perlu bayi duduk. Di samping itu, ibu juga dapat membantu bayi menguatkan kakinya dengan menahannya berdiri di atas paha ibu, kemudian angkat atau turun berulang kali.

Pegang kuat

Pada usia 5 bulan, cengkaman bayi akan menjadi lebih kuat. Mereka dapat menarik objek dan menahannya, kemudian memindahkan objek dari satu tangan ke tangan yang lain. Ini menunjukkan bahawa tangan bayi kuat dan lincah.

Bayi juga akan berusaha mencapai objek di sekitarnya, seperti botol susu. Apa sahaja yang ada dalam genggamannya juga akan dimasukkan ke dalam mulut. Kerana cengkaman bayi yang kuat, kadangkala agak sukar untuk dilepaskan.

Kenapa Bayi Baru Lahir Bisa Refleks Menggenggam? - kumparan.com

Penglihatan semakin tajam

Penglihatan bayi berusia 5 bulan juga akan berkembang. Bayi dapat melihat dengan baik pada jarak yang berbeza dan kedua-dua mata dapat fokus serentak tanpa berbeza.

Pada usia ini, kemampuan bayi untuk melihat warna semakin tajam, di mana dia dapat membezakan warna yang kelihatan serupa. Walau bagaimanapun, bayi juga lebih suka warna primer, seperti merah, kuning, dan biru.

Bercakap dengan kata-kata yang terdengar jelas

Pada usia 5 bulan, babbling yang dikeluarkan oleh bayi mula terdengar seperti kata-kata sebenar. Bayi dapat menyatukan konsonan dan vokal, seperti ba-ba, ma-ma atau da-da.

Namun, pada usia ini bayi belum dapat menafsirkan kata itu sehingga ketika dia mengatakan ma-ma mungkin tidak ditujukan kepada anda.

Walau bagaimanapun, bayi akan cuba meniru bahasa yang anda katakan walaupun hanya berbunyi. Di samping itu, walaupun bayi tidak memahami kata-kata, mereka juga akan memusingkan badan mereka ketika mendengar namanya dipanggil, atau ketika ibu mengatakan 'tidak' kepada mereka ketika mereka meletakkan mainan di mulut mereka.

Menyatakan perasaan

Bayi mula dapat menyatakan kasih sayang, kasih sayang, malah jenaka. Mereka akan menunjukkan perasaan mereka kepada ibu dengan mengangkat tangan ketika mereka ingin dipegang, dan menangis ketika ibu meninggalkannya di dalam bilik.

Bayi juga mungkin mula mencium atau memeluk ibu. Di samping itu, dia juga dapat mula membuat kelakar dengan ekspresi lucu atau mentertawakan ekspresi lucu.

Di samping itu, bayi akan tersenyum pada orang dan mengenali wajah yang tidak asing lagi. Bayi juga sangat gemar bermain, seperti melihat ibu melakukan 'peekaboo', atau bersembunyi dan tiba-tiba muncul di hadapan mereka. Bila ibu melakukan ini, dia biasanya akan ketawa dengan gembira.

Dapat tidur nyenyak

Rata-rata bayi berusia 5 bulan tidur sekitar 11.5-14 jam sehari dengan tidur sepanjang malam selama 8-9 jam, dan dua kali tidur siang (pada waktu pagi dan selepas menyusui pada siang hari) yang berlangsung lebih dari 30 minit sehingga 2 jam.

Untuk membantu bayi dapat tidur malam yang teratur, pastikan ibu memandikan bayi dengan air suam,dan menepuk atau mendodoi dengan lembut selama beberapa minit. Jangan melewatkan waktu tidur bayi, lagi-lagi sampai mereka meragam ia akan membuatkan ibu tidak mampu memujuk mereka dengan sekejap.

Sekiranya bayi dapat berguling, ibu mesti berhati-hati kerana mereka boleh jatuh dari katil. Oleh itu, pastikan tempat tidur bayi selamat dengan memberi penghalang menggunakan bantal di sebelah bayi.

Waktu ini ibu dah boleh ajar mereka sambil bermain. Itu memang kesukaan mereka. 

Helping with Your First Few Steps
Website Chubbybitsy
Shopee Chubbybitsy
Facebook Chubbybitsy
IG Chubbybitsy
Twitter Chubbybitsy
Want to Be My Dropship?
Be MY Affiliate

#chubbybitsy; #dropshipbarangbaby; #dropshipshopee; #dropshiplazada; #onlinebabystore; #onlinebabyshop; #kedaibabyonline; #kedaibabymurah; #kedaibaby #onlinebabystore #kedaibabymurah #breastfeeding #botolsusu #babyfood #confinement #pantang #bukukanakkanak #educationalbook #babycare

ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates