06 July 2020

Pejam celik pejam celik dah usia 4 bulan dan anak ibu bukan. Masa nak hadapi rasa macam lambat masa berlalu. Bila dah masuk 4 bulan terasa macam sekejap je masa berlalu. Betul tak ibu?

Mesti banyak lagi perkara baru yang bayi ibu lakukan. Perkembangan bayi 4 bulan boleh berlaku dalam pelbagai aspek. Bayi akan menunjukkan pelbagai kemahiran baru yang dapat mengejutkan ibu bapa dan membahagiakan. Apa perkembangannya?

Pada usia 4 bulan, berat bayi mungkin akan meningkat dua kali ganda beratnya semasa dilahirkan. Berat bayi rata-rata beratnya sekurang-kurangnya 5 kg atau lebih, dengan tinggi bayi perempuan antara 55-67 cm, dan anak lelaki 58-68 cm.

Walau bagaimanapun, tidak semua bayi berada dalam lingkungan ini. Kerana, corak pertumbuhan bayi berbeza-beza. Contohnya, bayi yang dilahirkan sebelum waktunya mungkin memerlukan lebih banyak masa untuk menambah berat badan.

Namun, selain berat dan tinggi badan yang terus bertambah, terdapat juga pelbagai kemahiran baru yang dimiliki bayi. Adapun beberapa perkara yang boleh terjadi pada perkembangan bayi 4 bulan, termasuk:

  • Ketangkasan tangan
    Bayi menjadi lebih lincah dan melakukan banyak perkara dengan tangan mereka, seperti menggerakkan atau menggoyangkan mainan. Tangan bayi dapat mencapai setiap objek yang dapat dicapai, kadang-kadang akan masukan ke dalam mulut. Oleh itu, sangat penting bagi anda untuk memberi perhatian kepada bayi agar tidak tersedak. Jangan memberi mainan yang kecil kepada mereka.
  • Kekuatan kepala dan badan
    Bayi juga dapat mengawal kepalanya dengan baik. Jadi bila ibu meletakkannya dengan sokongan, bayi dapat mengangkat kepalanya ke atas.

    Selain itu, ketika berada di perutnya, bayi juga dapat memegang kepala dan dadanya yang masih terangkat, dengan menyokong menggunakan lengannya. Bahkan boleh berguling dari posisi terlentang ke posisi meniarap, dan sebaliknya.

    Kaki bayi dapat menendang dan menolak mengikut kehendaknya. Di samping itu, ketika berdiri dalam posisi, bayi dapat menopang berat badannya dengan menggunakan kaki, yang menapak di lantai, walaupun dia tidak dapat berjalan.
  • Penglihatan yang tajam
    Lama kelamaan, penglihatan bayi semakin meningkat. Bayi berusia 4 bulan mempunyai penglihatan yang lebih tajam, sehingga mereka dapat memilih warna kontras yang lebih halus, dan dapat membezakan warna yang sama, seperti merah dan oren. Bayi juga akan menunjukkan warna terang yang menarik perhatiannya.

    Selain itu, bayi dapat melihat sesuatu yang berada di seberang ruangan, walaupun mereka masih ingin melihat dengan dekat. Mata bayi boleh bergerak mengikuti objek atau orang di sekitar bilik. Penglihatan bayi berusia 4 bulan sekitar 20-25 cm. Sekiranya ibu merasakan bayi anda mempunyai juling atau masalah penglihatan yang lain, berjumpa doktor.
  • Ekspresi diri
    Bayi mula menyedari bahawa orang bertindak balas terhadap tindakan mereka. Contohnya ketika bayi menangis, ibu datang kepadanya. Apabila bayi menjatuhkan sesuatu di lantai, ibu mengambilnya. Ini menjadikan bayi suka menjatuhkan objek berulang kali untuk melihat tindak balas ibu.

    Bayi juga dapat mengekspresikan diri dengan lebih banyak suara, seperti mengucapkan "ba", "ma", "pa", menjerit atau ketawa. Bayi juga menggunakan wajah mereka untuk menunjukkan pelbagai emosi, mulai dari senyuman yang berseri hingga ekspresi yang sangat marah. Bayi juga belajar membaca emosi dari suara dan ekspresi wajah ibu.
  • Tabiat tidur
    Pada usia 4 bulan, kebanyakan bayi tidur selama 10-12 jam pada waktu malam jika perutnya kenyang. Ini pasti akan sangat baik untuk ibu dan pasangan kerana anda dapat tidur lena pada waktu malam. Oleh itu, pastikan bayi menyusu dengan cukup sebelum tidur pada waktu malam.

    Bayi juga memerlukan waktu untuk tidur selama 3-5 jam sehari, yang terbahagi kepada 2-3 waktu tidur. Tidur siang adalah perkara yang baik untuk pertumbuhan bayi, dan dapat meningkatkan tenaganya.

Walaupun setiap bayi mungkin mengalami tumbesaran yang berbeza, tetapi jika anak ibu menunjukkan tanda-tanda yang tidak biasa pada usia 4 bulan, ibu harus berjumpa doktor. Adapun tanda-tanda yang tidak biasa, dalam bentuk keadaan berikut.

  • Mata juling 
  • Peningkatan berat badan hanya sedikit lebih tinggi daripada berat lahir
  • Tidak dapat mengangkat kepala
  • Tidak dapat duduk sama sekali, walaupun dengan sokongan
  • Tidak memberi tindak balas atau tidak berminat dengan wajah anda
  • Tidak melihat objek atau orang yang bergerak
  • Tiada senyuman
Mengesan masalah pada bayi seawal mungkin, dapat memberi ibu peluang untuk mengatasinya dengan cepat. Di samping itu, jangan lupa untuk selalu bertanya pelbagai perkara mengenai pertumbuhan dan perkembangan bayi yang ingin ibu ketahui, doktor.


ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates