06 July 2020



Sebagai seorang ibu sangat penting untuk ibu perhatikan perkembangan tumbesaran bayi ibu. Setiap petah perbuatan yang baru cukup membuatkan ibu ayah teruja dan gembira. Kebanyakan perkara yang akan selalu membuatkan ibu teruja bila anak sudah masuk 3 bulan. 

Dalam usia 3 bulan bayi akan menunjukan perkara baru dari segala aspek membuatkan ibu lagi teruja setiap kali ada perkara baru. Antara hal yang akan berlaku bila bayi 3 bulan:

  • Kekuatan otot leher
    Bila ibu atau ayah mendukung bayi dengan cara menegak kepala bayi tidak lagi lembik atau bergetar jika ada pun ianya tidak terlalu ketara. Ini kerana waktu berusia 3 bulan otot leher mereka sudah kuat.

  • Kekuatan tubuh badan
    Bayi berusia 3 bulan mulai memiliki kekuatan tubuh bagian atas. Ia dapat mengangkat kepalanya sambil berbaring telentang, dan menahannya selama beberapa minit.

    Selain itu, saat berbaring meniarap, bayi juga dapat mengangkat kepala dan dadanya seperti akan push up. Bukan hanya kekuatan tubuh bagian atas, bayi juga mulai memiliki kekuatan tubuh bagian bawah untuk melintangkan kaki dan menendang.
  • Mampu menyelaraskan tangan dan kaki
    Bayi mula dapat menyelaraskan tangan dan mata mereka. Bayi dapat membuka, menutup, meletakkan tangan mereka bersama, dan berusaha menggapai mainan yang mereka lihat, sama seperti mereka menggantung di atas katil, meraih mainan di sekitarnya, dan memasukkan mainan ke dalam mulut mereka.
  • Boleh berguling 
    Pada usia 3 bulan, bayi boleh berguling dengan mudah. Ini kerana sendi pinggul, lutut dan siku menjadi lebih kuat dan lebih lentur. Ianya menjadikan bayi lebih mudah untuk mengangkat diri. Mempunyai bayi yang dah pandai berguling ibu ayah kena lebih berhati-hati.
  • Perubahan pola tidurPada usia 3 bulan pola tidur bayi akan bertambah baik, walaupun mereka masih dapat bangun pada waktu malam. Sekiranya bayi bangun di tengah malam, tunggu dulu kerana dia biasanya akan menangis selama beberapa saat dan kembali tidur.

    Namun, jika tangisan bayi tidak berhenti, cubalah menenangkan bayi dengan menyusu atau menukar lampinnya. Jadual tidur bayi mesti menjadi lebih rutin. Sebilangan besar bayi berusia 3 bulan, memerlukan waktu tidur sekitar 1.5-2 jam setiap hari.
  • Kepekaan meningkat Pendengaran dan penglihatan bayi berusia 3 bulan juga semakin baik. Bayi dapat memusingkan badan dan tersenyum mendengar suara ibu bapa mereka, dan akan kelihatan gembira ketika mendengar muzik.

    Bayi juga lebih suka mainan berwarna terang kerana warna kontras yang tajam lebih mudah dilihat oleh mereka. Mereka juga akan tertarik untuk menatap wajahnya sendiri dan pantulan di cermin.

    Biasanya bayi juga akan menyukai sentuhan ibu bapa mereka. Membelai, membawa, mengurut, dan mengangkat bayi dapat membantunya bersantai, meningkatkan kewaspadaan, dan terasa perhatian.
  • Kemahiran berkomunikasi makin meningkat Pada usia 3 bulan, menangis bukan lagi satu-satunya bentuk komunikasi yang digunakan bayi. Bayi mula berkomunikasi dengan cara lain, seperti mengeluarkan bunyi seperti 'aah' atau 'uuh'.

    Cuba kerap bercakap dengan bayi. Berbual dengan bayi semasa melakukan aktiviti harian, seperti menukar lampin, mandi, atau berpakaian, dapat membantu mengembangkan kemahiran komunikasi dan mendorong mereka untuk mengekspresikan diri.

    Bayi anda akan memperhatikan anda, dan bertindak balas dengan mengeluarkan suara dan membentuk pergerakan. Ini juga merupakan kaedah yang baik untuk membina hubungan yang lebih kuat dengan bayi.

    Di samping itu, walaupun bayi masih terlalu muda untuk memahami cerita, membaca cerita kepada bayi adalah cara yang menyeronokkan untuk menjalin hubungan dan membantu mengembangkan kemahiran berbahasa dengan baik di masa depan.

    Tetapi, jika bayi kelihatan sebaliknya atau kehilangan tumpuan, dia mungkin terlalu letih. Oleh itu, anda juga perlu memberi masa rehat yang cukup kepada bayi.







ChubbyBitsy's Blog . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates